Find vej: Forside » Artikler » Førende trendforsker: Vi vil bo kreativt og personligt

Førende trendforsker: Vi vil bo kreativt og personligt

Lagt på antikguide.dk den 13-10-2016 af Automaster


Vi vil ikke bare have en designerbolig, men en bolig designet af os selv. Dyrkningen af det personlige og kreative kommer til udtryk i Do It Yourself (DIY) projekter, som særligt mange unge kaster sig over i forbindelse med re-styling af boligen. Og det er en tendens, der er kommet for at blive, mener en af landets førende trendforskere.MADE BY ME
Alle med pengepungen i orden kan besøge et moderne møbelhus og en smart interiørbutik og købe de helt rigtige ting til boligen. Det er der heller ikke noget i vejen med, hvis målet vel at mærke er at få et pænt hjem, der ligner alle andres. Hvis du derimod vil skabe et personligt hjem, som ingen andres, må du have kreativiteten i spil. Og det behøver ikke være hverken dyrt eller svært at indrette sig kreativt og personligt. Det mener teamet bag en ny webshop, hvis formål er at inspirere og hjælpe kunderne med at designe unikt interiør via DIY-projekter:

”Alle har en kreativ side og alle kan være kreative. Det er bare forskelligt hvilket niveau, man er på. Jeg har gennem de senere år selv blogget om kreativitet og har fulgt mange andre kreative bloggere, der øser ud af deres kreativitet i forbindelse med indretning af deres bolig. Jeg kan se, at der er rigtig mange af mine følgere, der synes, det er spændende, men mangler en opskrift og et sted at købe varerne. Så da jeg fik muligheden for at være med til at starte makaku.dk var jeg helt sikker på, at der ville være et godt kundegrundlag,” fortæller Pernille Bang-Udesen fra makaku.dk  

DO IT YOURSELF ER KOMMET FOR AT BLIVE
Det er blevet smart at gøre det selv, og tusindvis af danskere ser, i den bedste sendetid, andre dyste i et væld af discipliner inden for bl.a. bagning, madlavning, husbyggeri, strikning og andre gør-det-selv projekter. Do It Yourself (DIY) trenden kommer også ind i boligindretningen, hvor det, for særligt de unge, ikke længere handler så meget om, hvor den nye lampe over spisebordet er købt, og hvad den har kostet, men mere om, at lampen skal være unik eller have en god historie. Hvis du kan fortælle gæsterne, at den fede lampe er en, du selv har designet eller lavet, får du respekt og anerkendelse. Men Do It Yourself har altid været der og vil også være her i fremtiden, mener trendforsker og adm. direktør for Pej Gruppen, Louise Byg Kongsholm:

”Do It Yourself har altid været der, det er bare over tiden forskellige brancher, der er i fokus. Den lange periode med økonomisk krise har gjort, at vi er blevet mere kreative og nøjsomme og kombinerer nyt og gammelt for at få pengene til at strække. Særligt de unge er nødt til at få sammensat noget og indrette sig med eksempelvis ting fra IKEA, arvegods og noget de laver selv. Finder de så ud af, at de ikke har 10 tommelfingre, men faktisk har talent for at lave noget kreativt, tager de det ofte med sig ind i voksenlivet og bliver en del af det segment, der elsker at gå og re-style deres bolig hele tiden. De gør det selv, enten fordi de synes det er en afstressende hobby, eller fordi de gerne vil spare penge på boligindretningen.”

DEN KOMPLETTE LØSNING
makaku forsøger at ramme det segment af forbrugere, der synes, det er sjovt og spændende at re-style boligen og gøre den personlig for ganske få penge. De forsøger altså at kombinere interiør med kreativitet og laver kreative DIY-guides, der hjælper kunderne med at få succes med deres kreative indretningsprojekter og giver dem præcis de materialer, der er behov for. Det går godt i tråd med det brancheglid, der finder sted i øjeblikket:    

”Isenkræmmerne bliver i dag presset af supermarkederne, der også sælger stegepander. Omvendt så er isenkræmmerne begyndt at sælge planter til deres urtepotter, hvilket presser blomsterhandlerne og så begynder blomsterhandlerne at sælge rødvin og chokolade. Alle forsøger at være mere løsningsorienterede og skabe den komplette pakke, så forbrugeren kun behøver at handle ét sted,” udtaler Louise Byg Kongsholm.

SHARING IS CARING
makaku.dk lancerer hver uge nye kreative idéer til kunderne via websitet og på sociale medier som Instagram og Facebook og den gode oplevelse og kundeservice skal gennemsyre virksomheden:

”Hvis man som kunde har spørgsmål eller brug for hjælp, kan man ringe eller chatte direkte med en af os kreative ’DIY-signere’. Alle varer er lagervarer, og vi tilbyder hurtig dag-til-dag levering i Danmark. Vi opfordrer desuden kunderne til at være en del af det kreative univers og dele deres kreative idéer med os og andre, via hashtagget #makakuDIY. Vi brænder så meget for at få det kreative og personlige til at blomstre og sprede sig og det håber vi, at kunderne kan mærke ude bag skærmene, fortæller Pernille Bang-Udesen fra makaku.